fredag 3 januari 2020



                                                                   2020
       Nytt År! Nya drömmar!
Årets första header får representera blommande förväntan.
Hösten och vintern har bjudit rikligt med regn och milda temperaturer. Hårda vindar har avlöst varandra.
Men,finns det tots alla väderbesvikelser något härligare än januari?! Allt ligger framför en. Det pirrar i ens hela väsen av otålighet. Att de senaste två åren har varit vädermässigt "konstiga" har man redan "glömt". Nu gäller att få så frön. Mina första sätter jag om ett par dagar. Chile, penséer, jätteverbena m.fl. Godis åt ögat, för konsumtion åt oss själva och åt nyttoinsekter.
Att driva själv sommarblommorna är rätt nytt för mig. Tidigare om åren har jag drivit mest perenner. Men, förra årets lyckade satsning på en liten blomsteräng gav blodad tand. Det är i en blandning av "Butterfly mix" - egenkomponerad - där även bin och humlor surrar. 
I torkan är dessa lätta att hålla fräscha genom bevattning.
Men, även när regnet inte vill ta en längre paus, frodas sommarblommorna förvånansvärt bra i den magra, väldränerade jorden.
Jag känner inspiration inför denna nya decenniets odlingssäsong. 
När Ni läser mitt inlägg har jag precis fyllt 78! Jag har ett rätt ungdomligt "hjärta", som matchar illa mitt gamla lekamen. Men, 
hoppet är det sista som lämnar människosinnet. Därför ger jag mig hän åt närande, inre bilder av vår- och sommarvyer, som bara en levande trädgård kan ge. Insekterna bryr sig inte om deras näringskällor är ett-, två- eller fleråriga blommor.
Och, jag fortsätter att odla mångfald från tidig vår till sena hösten. Bilderna nedan är några av nyttoinsekters favoriter.

                       Aurorafjäril, hane, insupande nektar från en sommarfibblas blomma...
 Har låtit en liten del av trädgården blomma med "ogräs" - en populär plats för olika insekter. 


Kornvallmon, Papaver rhoeas av olika sorter tillhör en av mina favoriter.  

                                                                 Sensommarplantering
                           Samma på tidig vår


                 En av sommarens fjärilsrestauranger


 Växthuset är också en insektsdragande miljö med många blommande växter från gurkor, tomater och chili m.fl. till prydnadsblommor.
Läste någonstans att det är bra att ha en hov att fånga in dagsländor som annars faller offer för spindlar eller andra rovinsekter.

           Allt gott till Er Alla!  
                                                                         Anja
                                          Ett Nytt decennium med TrädgårdsFägring

15 kommentarer:

  1. Hej Anja! Grattis i efterskott och God Fortsättning på 2020!

    Ett härligt inlägg från dig och så glad jag blev att jag hittade det på TrädgårdsFägrings länklista där du lagt in det. Trodde du slutat blogga men ser nu att jag inte längre får notiser om inlägg från dig i mitt följarverktyg och därför inte sett dina senaste inlägg. Försökte att på nytt lägga in följning på din blogg men får hela tiden ett meddelande om att "det misslyckades" så något konstigt verkar ha hänt.

    Men nog om det, nu har jag hittat ditt inlägg och nu vill jag prata om dina härliga bilder! Den översta med Aurorafjärilen är ljuvlig. Och sensommarplanteringen, skir och vacker men ändå prunkande med en känsla av morgondimma. Och dom gula hyacinterna var verkligen fina. Just den gula nyansen som jag älskar. Och så njuter jag av ditt växthus, tänk när det blir dags att vara där igen ...

    Nu ser vi fram mot ett nytt härligt växtår!

    Allt gott till dig också!
    Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tog mig lite tid i lugn och ro och upptäckte att jag hade något som hette Prova nya blogger. Klickade tillbaka till det gamla - tills vidare . Jag måste ha tid att sätta mig in i det nya om den ska funka.
      Tack för ditt innehållsrika, fina kommentar.
      Ja, växthuslivet har påbörjats med att installera plasthuset inuti för drivning av fröer :-)!

      Radera
  2. Grattis i efterskott!
    Vilket härligt och positivt inlägg. Glädjen över att se framåt.
    God fortsättning och lycka till med växtligheten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Nog är det lätt att vara positiv så här dags på året då allt är möjligt - än så länge :-)!

      Radera
  3. Hej igen Anja!

    Såg din kommentar på TF och skulle så himla gärna försöka hjälpa dig men jag kan ju tyvärr ingenting om blogger och blogspot. Har återigen försökt att följa din blogg men får samma felmeddelande. Ser också att den inte längre uppdateras i blogglistan på TrädgårdsFägring, där står det att senaste inlägget från dig var för en månad sedan vilket betyder att det inte bara är jag som inte kan följa den längre. Jag tror att det kan ha att göra med RSS-flödet. Har du kollat på allt som har att göra med RSS-flöde, eller "följa bloggen" i din bloggprofil?

    Det var med ditt inlägg "Olivträden är ute än" som det började bli problem för mig att följa din blogg. Det inlägget kan jag inte kommentera på och jag ser att det fortfarande inte går att kommentera på även om jag ser att det finns 2 kommentarer på det. Kan det ha hänt något i samband med det kanske?

    Som du märker har jag egentligen inget vettigt att komma med. Skulle bara så gärna vilja hjälpa dig. Nu hoppas jag någon annan (som kan blogger/blogspot) ser din kommentar på TF och kan ge dig råd. Jag håller tummarna för att det löser sig.

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för att du bryr dig Anita! Undrar om jag har ordnat problemet nu?

      Radera
    2. Hej igen Anja!

      Toppen, toppen för nu fungerar det igen!
      Har återigen prövat att följa din blogg och nu fick jag inget felmeddelande! Och nu fungerar det att svara under kommentarerna också! Nu ska jag bara följa upp att nya blogginlägg från dig visas hos mig vilket jag är övertygad om att dom kommer att göra.

      Ha det gott!
      Anita

      Radera
    3. Det är sådana som Du, Anita, som gör att jag vill fortsätta att blogga! Tack, söta Du!

      Radera
  4. Hej fina :)
    Grattis i efterskott! På söndag är det min tur att fylla ett år närmare 60 än 50! Din header är så otroligt vacker så det "klack" till i mig när jag såg den.

    Vet du Anja, jag har ju blogspot. Vi kan ha en privat kommunikation och du ge mig ditt lösen så tror jag att jag kan hjälpa :)

    Hursom så hoppas jag att jag kommer ner till GBG 21 januari.... Kanske en date?

    Kram från en förkyld Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Du rara Veronica!GRATTIS på FÖDELSEDAGEN! Du är jämngammal med min dotter.

      Undrar om jag inte har löst bloggproblemet själv?

      Självklart vill jag träffa dig och hoppas att du har lust att komma hit till tantens eget näste med hjälp av min alldeles egen chaffis?
      Kram!

      Radera
  5. Å Anja vilken fin kombo av fjärilen och blomman ton i ton :) Och jag beundrar dig som även om kroppen protesterar i delar ändå har tankar, visioner och satsar :) Och ett sent Grattis på födelsedagen.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen, Carina! I min trädgård är fjärilarna dirigerade att välja matchande kulör på blomman. Hur skulle det annars se ut ;-) ?
      Vet du vad? Det är på snudd att jag beundrar mig själv.
      Har man trädgården som livsstil så får man ge järnet även om "järnet" krymper för var år...
      Hemskt mycket tack för uppmuntrande kommentar.

      Radera
  6. Hej Anja!
    Stort Grattis i efterskott!
    Dina bilder är riktiga vitamininjektioner. Visst känns det härligt med ett nytt trädgårdsår framför oss.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  7. Hej Anja!

    Jättefina bilder och aurorafjärilen är riktigt vackert avbildat. Jag har aldrig lyckats få en sådan på bild.

    Verkar som om du fått ordning på din dator nu, skrivit inlägg tidigare med det försvann någonstans ut i rymden.

    God fortsättning på det nya året!

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder och uppiggande text. Fast jag håller inte med om att januari är trevlig, tacka vet jag mars - det är då hela växtsäsongen ligger framför en!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera