måndag 4 maj 2020



     
                                                               En läcker Sedum

                                          Måste börja använda                ordverifiering!
Alla kommentarer  är borta i flera inlägg. Jag har blivit nedlusad med spam i kommentarer. Det är tydligen ett måste med ordverifiering om man vill ha sina inlägg och kommentarer rena från skräp.

                     
Stor smyckeblomma. Ett sällsynt smycke från Central- och Sydeuropas höga höjer. Den växer på branta sluttningar och gräsmarker på 1800-3000 meter över havet. Hos mig i grusig rabatt i sol. Har haft den i några år nu och den verkar trivas.

Önskar alla en fin trädgårdsvecka
Anja

Ta en titt på TrädgårdsFägring

14 kommentarer:

  1. De er vakre Anja!
    Utvalget av vekster er ikke så stort her vi bor:-(
    Ha det godt/Eirin

    SvaraRadera




  2. Hej Anja! Undrade var min kommentar hamnade, men då fick jag en förklaring. Ser helt underbart ut i dina vårrabatter. Förstår inte hur ni kan hantera den stora palmen, det kan inte vara lätt. Ha det bra /Marika på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Moi Marika!Jo, vi ser till att rotklumpen är så torr som möjligt vid flytt. Vi odlar den i en sopsäck så att vi decimerar på så sätt all onödig vikt. Men, det är klart att det börjar bli lite kämpigt tack vare längden. I höst kommer jag att "tvinga" maken att begära hjälp med bärandet.

      Radera
  3. Callianthemum - såå vacker! Och jag håller på och anlägger ett parti där jorden är lätt och mager, solen når dit hela dagen... Tänk :)

    När jag läser om era spamkommentarer är jag så glad att valet till slut föll på wordpress när jag började blogga. Velade länge mellan blogspot och wordpress då.

    Sköt om dig! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk så många olika växtmiljöer man kan skapa och varje sådan har sina givna växter. Kan man lista ut vilka som trivs var har man också reducerat antalet "svåra" växter.
      Jag tror att det funkar nu med ordverifiering och jag slipper alla snuskhumrar.

      Radera
  4. Stor smyckeblomma har jag aldrig hört talas om förut. Roligt att se nya och vackra växter.
    Ha det fint
    Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del växter kräver speciell rabatt som inte är så vanliga i trädgårdar och då blir också sortimentet sådant som inte intresserar så många. Jag har ju mitt berg där jag försöker få till en mångfald olika slags biotoper. Den här växer i en grusig sandrabatt i full sol. Den kommer igen varje år men beståndet blir knappt större vilket gör att jag vet faktiskt inte om den trivs..det brukar ju vara ett tecken på trivseln när de förökar sig.

      Radera
  5. Du är verkligen duktig på att få rariteterna och de ovanliga växterna att trivas. Inspirerande och kul att du delar med oss läsare,
    Önskar dig en fin vecka!
    Kram Nora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nora! Tack för komplimangen, men jag förtjänar den inte. Det finns så mycket att lära och jag har så mycket kvar innan jag kan betraktas som "duktig" :-)

      Radera
  6. Jag har väldigt lite spam, men vågar knappt uttala det.
    Lycka till!
    Fina blommor!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skräpposten kommer i perioder. Det kan gå riktigt länge utan spam, men sedan "exploderar" snusket i långa, jädrans haranger. Grrr! Men, ordverifiering hjälper. Inget skräp mer i min blogg!

      Radera
  7. Hej!

    Det märks att du bevattnar. Otroligt grönt och blommande – GRATTIS!

    Här på Öland behöver vi som vanligt regn i mängder då grundvattnet redan börjar sjunka oroväckande.

    Ha det så bra i grönskan.

    SvaraRadera
  8. Hej Öland4ever! Kul att se dig här! Öland är dessutom den ön på jorden jag besöker allra helst.
    Jag är lyckligt lottad med en sjö i närheten och kan därmed vattna av hjärtans lust och kroppens ork. Så bra att det syns att växterna mår bra!

    SvaraRadera