måndag 30 november 2020

Hemmets själ? Gulltöreln i trädgården.

Vad ska Gullan säga...?

Ja, så brukade min svärmor utropa när hon pyntade sitt julfönster inför advent. Viktigt för henne var att det skulle se bra ut utifrån, för vad skulle grannfrun Gullan annars säga...? Likt ögon som speglar själen i ansiktet - kan fönstren spegla hemmets själ?

I min ensliga enklav är det bara ekorren och fåglarna som ser mina fönster utifrån denna advent och jul. Ändå är jag likt svärmor angelägen om hur fönstren ser ut. Kanske för att de är stora och har en framträdande plats och för att växterna trivs rätt bra där? Uppriktigt sagt så är jag lite av en fönstertittare även hemma hos andra....speciellt så här dags på året.


 Undrar vad "Gullan" skulle tycka...😕?

 

Minicyklamen, Cyklamen persica, en av mina favoriter. På höstkanten ute och så här dags inne, vilket går förvånansvärt bra. 

Lättskötta orkidéer kan aldrig vara fel på fönsterbrädan. Den här, Dendrobium, håller på att bilda nya stjälkar. Här en som snart slår ut.



Med en dåres envishet köper jag varje advent denna julbegonian, Begonia x cheimantha. Har aldrig lyckats att få den hålla sig fin enda till nyår...men ändå tror jag att iår!  I år har jag skapat optimala förhållanden för den...Läser jag Blomsterlandets skötselråd så verkar den vara hyfsat lättskött...vilket inte är sant alls.

💙💚💛



Bilden är från april i år
 

Trädgården äntligen lagt sig i vila. Denna långa, blöta hösten har gynnat sniglar och ogräs. Jag blir nästan smått gråtfärdig av att se hur ogräset tar för sig i gångar.

  Ett "ogräs" som trots allt är fin just nu är den purpurbladiga gulltöreln,Euphorbia epithymoides 'Purpurea' ('Candy') syn. E. polychroma.   Hösten har visst erbjudit den bekväma livsvillkor. Den dyker upp lite varstans och livar upp en del rabatter med sina friska, rödaktiga blad på - upp till 30 centimeter höga stjälkar. En del har till och med kvar limegula blomknippen. Men, trots snyggheten i både färg och form, börjar den också bli en riktig plåga. Var jag än riktar blicken i en del av trädgården dyker mini"träd" med gröna blad upp i rabatter och i grusgångar. Som tur är reproducerar de sig via frön och är inte rotaggressiva. Därför lätt att dra upp. Dessutom väldigt hållbara som snitt inomhus.

Samma som ovan fast för ett par dagar sedan

Fröplantorna sticker upp i gruset



Som framgår av mina senare inlägg är fönstren mina trädgårdsodlingar så här dags på året. De skapar fin atmosfär för både ögon och näsa. Jag tycker nästan att fönstren är en bortglömd odlingsplats. Älskar man växter så vill man väl inte leva utan dem halva året? Dock börjar det bli mer vanligt att "möblera med växter"

    Önskar alla en fin advent!

            💝💓💝             

                         Anja

            Länkar till TrädgårdsFägring
                                       

ps

Hur gör jag för att få större bilder i inläggen? Jag använder kamera, aldrig mobil. När jag förstorar på blogger blir bilderna halverade.   

                                                                          ds



 


 


 


 

8 kommentarer:

  1. Gullan ville frydet seg over dette synet! Lekker minicyclamen. Min Euphorbia står på samme plass som jeg plantet den for mange år siden. Pussig, siden mye annet sprer seg villt. Innrømmer at jeg elsker å titte i vinduene til folk på denne tiden :) God adventstid!

    Ps Når du klikker på bildet kommer det opp en liten firkant med stiplet linje rundt. Klikk på den så kan du forstørre. Går også å dra i rammene på bildet.

    SvaraRadera
  2. Hej Anja!
    Tror säkert att Gullan skulle gett tummen upp för dina fönster. Kan känna igen mig med inneväxter, envist köper jag någon blommande sort, fast jag vet innan att de inte kommer att överleva hos mig. Gulltöreln är väldigt dekorativ, men förstår att du inte vill att den sprider sig där du inte vill. Känner igen det från dottern, hon har fullt av små martorns plantor i grusgången under plantan. De är inte lätta att få upp. Här är det grått och disigt.
    Ha det gott /Marika

    Jag laddar upp mina foton från min laptop, och i blogger väljer jag storleken som skall visas. Tycker inte dina bilder är små, de två första är lite mindre. De andra tror jag inte kan bli större, då utrymmet blir begränsat i mitten på bloggen. Hoppas du förstår vad jag menar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, hej! Tänk att det finns väldigt många vackra ogräs?! Men, som trädgårdsägare har man behov av att få bestämma och kontrollera växternas framfart.
      jag gör som du när det gäller att publicera bilderna på bloggen. problemet är att när jag vill visa bilderna större så försvinner en tredjedel av dem. Jag får alltså inte med hela bilden.

      Radera
  3. Tänk att ett fönster kan glädja från båda sidor, och säkert skulle Gullan varit nöjd. Jag gör som du - köper vissa växter med en dåres envishet. Fast just nu har jag just inga fönster att ha något i så klokskapen har faktiskt landat - spara pengarna :)

    Ha en fortsatt fin advent! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. när det gäller att slösa eller spara på pengarna måste jag säga att aldrig har jag sparat så ,mycket som i år. Nästan alla mina blomfönster pryds av fleråriga som jag haft i ett antal år. På sommaren ute - nu inne.

      Radera
  4. Tittar in hos dig för att önska dig en God Jul.
    Mer julhälsning i form av en egen video finns på min blogg!

    SvaraRadera
  5. Anja!
    God fortsättning på 2021! Hoppas det fortfarande finns liv i julbegonian. Svärmor i sin himmel hade säkert tummen upp för dina blommande fönster. Själv har jag egentligen aldrig varit förtjust i begonior men du har fått mig att i flera år köpa vitblommande sådana, kan de kanske heta isbegonior, under våren och ofta har de varit fina länge, länge.

    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera