fredag 12 februari 2010

BERGSPLANTERINGAR INTE "BARA" ALPINER OCH STENPARTIVÄXTER - BLOMMIG FREDAG
Det är mångfalden av växtmiljöer som utmärker även mina 200kvm Berg.
Runt om alpin - och stenpartirabatter odlar jag även "woodlandväxter" som undervegetation till buskar av olika arter.
Det viktiga för undervegetationsväxter är mullrik och sval fukthållande (inte blöt) jord och "flytande"* sol och skugga. Blommorna ovan är några av mina favoriter. (KLICKA UPP BILDERNA TILL FULL STORLEK)   Fler bidrag hos Katarina.


* "Flytande skugga" , myntad av Alpinodlarna I Halmstad. Ett mycket  bra ord för det man annars kallar för halvskugga.


24 kommentarer:

  1. Så vackra dem är och vilket bra namn på halvskugga.Tänk vad man längtar efter alla dessa fina blommor på "riktig".
    Vi bara trodde att våren hade kommit. Snö igen här också. Inte mycket men ändå.
    Ha en bra helg.
    Anje

    SvaraRadera
  2. Bara sååå läckert!
    Ha en skön helg,
    Eva

    SvaraRadera
  3. Mångfalden på ditt berg är inte bara intressant - jag tycker också det är fantastiskt att det är så vackert och harmonierade! :) Ha en fin helg Anja! Kram Karin

    SvaraRadera
  4. Nu slog du till med en av mina nya favoriter, Trillium, lärde "känna" den på Kew förra våren och blev förälskad. Våra buskar är så besvärliga dock, de har grenar ända ner till marken. Jag har lyckats göra ett "träd" av en Buddleja, men resten envisas. Underplanteringar är ursnyggt!

    SvaraRadera
  5. Flytande skugga...vilket fint uttryck.
    Fint med underplantering också...och bra för de växter som ör "över".

    SvaraRadera
  6. Vad vackert. Vad är det för små vita klockor där i mittenbilden. Är ju helt underbart fina. Ha en jätte trevlig helg/Gela

    SvaraRadera
  7. Ha en riktig trevlig helg.
    Gillar flytande sol och skugge.
    kram

    SvaraRadera
  8. Flytande skugga - passande uttryck, den flyter verkligen fram. Vackra bilder du visar, vita blommor ÄR vackert.
    Cypressen kommer från Lindhult.
    Ha det gott och trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  9. 200 kvm beplantad berg låter flott, vilken färgprakt det måste bli, bara det du visar tyder på det. när jag är i botaniska trädgårdar fastnar jag alltid vid dessa stenplantor, dom är ju otroliga. Ditt berg är ju stort som hela min lilla trädgård, jag fick plats med ca 2 kvm jag,..

    SvaraRadera
  10. Vad jag önskar att jag hade ett berg i trädgården, men här finns bara sand, sand och sand. Fast det har ju sina fördelar det med :-)
    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  11. Älskar ditt berg Anja! Hos dig hittar jag alltid annorlunda växter ...för mig i alla fall :)
    Ha en trevlig Alla hjärtans dag!
    Tjing
    Monica

    SvaraRadera
  12. Godkväll Anja!
    Underbart att se lite barmark efter att ha kuskat runt på de sliriga småvägarna här i trakten, med ihärdigt snöande i luften...
    Ditt Treblad var mycket magnifikt!
    Jag hade en gång ett rött Treblad, men sedan rådjuren var och tuggade av det, kom det aldrig tillbaka igen.
    Ha en skön helg!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  13. Blir ju mer än lite nyfiken på din trädgård...200 kvm berg. Är det hela trädgården...eller du pratar också om woodland...?
    Hur som helst, urläckra bilder och kul att kunna kombinera woodlands- & stenpartiväxter.
    Ha nu en riktigt härlig helg,
    Lydia

    SvaraRadera
  14. Mmmm så underbart!!! Vill dit!!!
    Många kramar till dig
    Carina och Ken

    SvaraRadera
  15. Hej,
    jag halkade in hit från Lottas trädgård (via flera andra nya bloggar för mig).

    Det är så härligt att hitta lite andra infallsvinklar, man blir så rikligt belönad:-) Som här hos dig... underbart med så mycket alpiner. T o m jag som är en verklig bladälskare blev kär i några av dina småkompisar.

    Vi ses igen!
    Hillevissan

    SvaraRadera
  16. Jag är så otroligt faschinerad av ditt berg Anja! Det ser helt fantastiskt ut!!! Själv har jag ingen erfarenhet alls av stenpartiväxter, har aldrig haft något stenparti. En helt ny trädgårdsvärld som väntar någon gång i framtiden kanske!
    Ha en skön alla hjärtans dag önskar Växthusmadam

    SvaraRadera
  17. Hej Anja!
    Vita blommor kan man aldrig få för många av.
    Vad många fina du har.... de är som små prinsar och prinsssero i bergets egen sagovärld.
    ha en bra lördag
    Annika

    SvaraRadera
  18. Oh Anja! How lovely to see all these plants... the lush color and light! You have created a magical realm there on your mountain! To think they are all sleeping soundly now... where I should be... well not in the snow but under my comforter! Happy St. Valentines Day! Kram, Carol

    SvaraRadera
  19. Ja Anja, jag tappar nästan andan. I år hoppas jag verkligen att jag får möjlighet att se din trädgård med egna ögon. :)

    Ha en fortsatt trevlig helg!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  20. Heisann Anja!
    Ja, for all del lag en ny blogg om Kalavalla. Det hadde vært veldig interessant. Jeg kan ingenting om finsk mytologi.
    Det er også en god ide å ikke blande det inn i den flotte havebloggen din. Den må være som den er, helt fantastisk.
    Vi kaller det "vandrende skygge" i Norge!
    Ha en fin valentindag ;:OD)

    SvaraRadera
  21. Heisann igjen!
    Jeg skrev det til og med feil!
    Kalevala!

    SvaraRadera
  22. Ser att du haft en Bergfink på besök - hoppas katterna låter den vara eller är snabb nog att flyga iväg.
    Läste att det bara var en av kattern som ville använd luckan tur är väl att nu kommer inte de andra katterna in.

    Ja, tänk vad som blommade i Januari förra året jag hade snödroppar här men som du skrev det ligger nu under en halv meter snö.

    Vad roligt att hitta det där engelska sällskapet med alpina växter och få dess tjocka bok två gånger om året.

    Det är trevligt att titta in till din lila alpina trädgård sköt om dig , gubben och katterna och hoppas ni har en fin alla hjärtans dag. MB

    SvaraRadera
  23. Jätte fina bilder du visar! Kul att posten kom fram:)Tack för ditt rara mail!
    Trevlig kväll

    SvaraRadera