söndag 28 juli 2019




                                                   Gulblommande nerium i mitt Medelhavshörn  
        
       "Ormen" i paradiset
Har bott länge i Sverige. Pratar hyfsat bra svenska. Har dock kvar en del kulturella "koder" att knäcka. Ibland får jag en känsla av att det är kulturfrämmande att berätta om vissa typer av problem - typ den jag ska berätta här om. 
                                         
                                                              Jag går upp klockan 6 och börjar vattna. Först i växthuset, sedan krukträdgården och till sist låter jag två spridare gå antingen på berget eller i någon annan snustorr rabatt. Handbevattning tar dryga två timmar. Som ni vet vattnar jag från vår sjö.
"Gott så", tänker den som dignar under bevattningsförbud. Men, varje paradis har sin orm. Min är en granne med familj som inte gillar vad jag håller på med - eller mig för den delen. 
Olyckligtvis ligger sjön på andra sidan vägen. Det innebär att vi måste ha en slang över vägen. Det finns en del tung trafik på vår lilla väg, så som Renovas sopbil och septitanktömningar. Slangen, om den ligger utan skydd, går ständigt sönder. Därför måste vi ha skydd för den. Det innebär att man måste bromsa in lite på hastigheten  när man kör över den. Detta gör min granne vansinnig.
Jag går upp tidigt för att ta mesta möjliga hänsyn till grannen- de åker vanligtvis ingenstans på mornarna. Vid 11-12 kopplar vi bort slangen från vägen och sätter den på den igen sent på kvällen, så att jag kan börja vattna tidigt på morgon och när det finns knappt någon biltrafik. 
Till saken hör att det är en bit att gå till den kopplade slangen vilket maken sköter om. Själv kan jag inte gå så långt och sätta på den. Jag skulle behöva vattna så mycket mer, men vågar inte. 
Jag är rädd för denne, koleriske, gapande, gormande man och hans familj. Jag har, tyvärr, erfarenheter som gör att jag är kanske onödigt mycket rädd, men obehagen sitter i- bara jag hör hans steg i gruset. Det känns så konstigt att vara hatad av några som man inte ens känner. Själv har jag aldrig sagt ett ont ord till dem plus att vi gör för övrigt inget väsen av oss. 
Det är bara att beklaga att man inte kommer överens grannar emellan.

Min trädgård mår - än så länge - hyfsat, men skogens björkar ser ledsna ut och börjar fälla sina gulnande blad. Min vackra kopparbjörk har fått rejält med vatten, men borde få ännu mer.
Väderprognoserna lovar rejäla skurar i veckan. Hoppas att det blir så.
Lite deppigt inlägg, men så är det i livet -
"I Never Promised A Rose Garden", Lynn Anderson, 1973

Kopparbjörken med sidenbark

Trädgårdsstormhatt  i kobolt och i azur

Mamma brukade säga i "nödsituationer" , för att hitta en "kreativ" lösning att : - Man får torka bordet med katten. 
Här får en piedestal vara växtstöd. Buskpionen har tappat balansen och behöver stöd.

Så här ser det ut när jag  vattnar. Slangen går över vår lilla väg. Så fort jag är klar tar maken  bort den och lägger den på sidan. Min tomt syns inte på bilden - den ligger  uppför den branta backen.
                                       
                                               Ha en fin trädgårdsvecka!
                      Anja
                                  Ta en titt på trädgårdsportalen
                                                                   TrädgårdsFägring

17 kommentarer:

  1. Godkväll! Här sitter jag och är trött men vill inte gå och sova för äntligen så kommer det lite fläktar med frisk luft... :D
    Det där med grannar är ett kapitel för sig ju. Såå trist när det är som du har det. Min ena granne är bara knäpp och det enda han gör är att klippa gräsmattan på över 1000 kvadrat några gånger per sommar. Den andra som kapade ner häcken mellan oss utan att fråga finns inte kvar och huset som är tomt väntar på en ny ägare. Och jag hoppas, hoppas att det blir någon som jag åtminstone kan kommunicera med. Men du.. Du borde inte vara rädd! Men, jag fattar!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst vore det en dröm att få en trädgårdsintresserad granne! Jag håller tummarna att det blir så för dig/er!

      Radera
  2. Hej Anja

    Inte kul det där! Vem vet varför skatan kraxar och staren sjunger? Det vore trevligare om alla fåglar sjöng vackert och alla människor var vänliga, men så är det ju tyvärr inte. Synd bara i ditt fall att det går ut över vattentillgången och det sägs ju att kommande världskrig kan komma att ske över tillgången till vatten.
    Vi håller tummarna för massor med regn på din trädgård.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får väl se hur det blir med det "utlovade" regnet .
      Tänk att jag kunde glömma att du heter Daniel. Så heter även mitt barnbarn.

      Radera
    2. En underbar nattskur har passerat Stockholm under natten. Inte tillräcklig, men så svalt och friskt ute.

      Radera
    3. Låter härligt. Här är prognosen ändrad för veckan till ett par mm...det är kvavt fortfarande.Dock mulet, tack och lov?! Vi har haft tropiska nätter (minimum på natten 21 grader) nu i en veckas tid.

      Radera
  3. Hej Anja!

    Trist det där med grannen och inte skall du behöva gå omkring och vara rädd, det är ju förfärligt. Du får förberada dig, plocka fram lite finsk sisu och tala om att nu räcker det - basta!
    Jag är lyckligt lottad som saknar grannar, jag är så medveten om den förmånen.

    Här lider vi i värmen och torkan och kan inget annat.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den "finska sisun" hjälper inte när man har att göra med en galning. Nu har han hotat oss med "Det kan hända en olycka"...man tror sig titta på en uppdiktad film...

      Radera
  4. Hej Anja!
    Så trist med sådana grannar, fortsätt att vattna du. Det skadar ingen att sakta ned farten lite, men han har väl något större problem som tyvärr går ut över dig.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så jag försöker se det, men nu har jag blivit ännu räddare. Igår körde han före min man. När han kom fram till slangen blockerade han vägen och tvingade Anders att ta bort slangen. Han utdelade också en hotelse om att det kunde ske en olycka om vi fortsatte att ha slangen över vägen. Det är ju så klart inte friskt...

      Radera
  5. Vad tråkigt med ogina grannar. Oftast har människor som beter sig så stora problem som de själva inte kan lösa och då projekteras deras problem på någon annan, tråkigt bara att just du får råka ut för det.
    Är man själv glad och lycklig, vill man att andra ska har det bra.
    Kanske är det bra att inte köra för fort på vägen, så din slang borde påminna om att hålla en bra hastighet i ett bostadsområde.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns åtminstone en granne som uttryckte det precis så: Han var glad åt "farthindret" pga sina små barnbarn. Men grannen som beter sig illa var emot några grannars önskan om farthinder vid ett av vägföreningens möten...

      Radera
  6. Så tråkigt verkligen att det ska vara ett problem. Men jag antar att grannen är vresig mot fler, det verkar ju så. Då är det kanske inte dig specifikt han är ute efter utan hans vrede går väl ut över alla som kommer i vägen. Fortsätt vattna du. Men jag fattar att det kan ta emot. Vi har en vägförening som ogillar oss. Det kommer de mest absurda krav på oss och det känns lite olustigt, det också.
    Ha det gott
    Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att när man håller på det mest fredliga hobby/livsstil jag kan tänka mig så blir det istället roten till allvarlig osämja. Jag fattar inte....?
      Er fantastiska trädgård och orangeriet måste vara anledning till avundsjuka. Det finns ju ingen annan förklaring. Sen att många vill besöka den också väcker ont blod - kan jag tänka. Vi har dock kommit på lösningen på bevattningen: En firma kommer att gräva slangen under vägytan...
      Den här grannen har inte hälsat på¨oss under 20 år...jag tror att vi är speciellt utsatta som närmsta granne. Han får raseriutbrott om det sticker den minsta kvisten på hans sida - en sida där det inte finns annat än gräs och grus.

      Radera
    2. Tråkigt Anja - men är det inte slangen så är det något annat. Han får väl energi av att gnälla. En del funkar så. Men bra att ni kan ha slangen under vägen iallafall.
      Vi protesterade mot att vägföreningen tar ned en massa träd helt i onödan. De har ju ingen egen mark utan gör det utmed vägen under parollen "säkerhets-skapande åtgärder". Anledningen är egentligen att vägföreningens styrelse får ved till sina braskaminer på det sättet.
      Ha det fint
      Helene

      Radera
  7. Så otroligt jobbigt och otrevligt med hemska grannar! Tycker verkligen synd om dig!!
    När vi bodde i Stockholm hade vi en hörntomt, alltså hade vi bara två grannar - och dom var bra så vi hade inga problem. Men när vi skulle flytta hit så hade vi som ett av kraven att vi inte skulle ha några nära grannar alls. Vilket nu är jätteskönt! Vi hade nämligen vänner som hade haft grannproblem och det var fruktansvärt för dom, så vi visste vad man kunde råka ut för!!
    Att folk kan vara så ogina övergår mitt förstånd. Varför inte kunna njuta av sina grannars intresse för sin trädgård, det vore ju värre om dom bodde bredvid en lumpsamlare t.ex.!?

    TREVLIG HELG/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kära Susie! Där träffade du så rätt angående vad man borde se upp till när det gäller grannar.
      Min dotter säger att jag borde hysa medlidande med honom och hans familj istället. Jag har oerhört lätt för empati. Men, här förmår jag det inte. Känner ingen som helst medlidande med denne best!

      Radera