torsdag 25 juli 2019

                                                Allium flavum ssp tauricum 'Cinnamon'


                                             Trädgårdshjälp
              Del 2
     I måndags hade jag änglabesök.
          Den ena hette Jeanette och den andra kort och gott Pia.
                           För ett par veckor sedan hade jag några trädgårdsbesökare från koloniområdet som ligger en kilometer nedåt från vårt hus. Nyfikna, vetgiriga och trevliga personer som ville hämta lite "inspiration".
När vi hade traskat runt och kommit fram till slutet,där mina buxbomsparterrer är, utbrast jag på skoj: -Dessa borde ha friserats före midsommaren. Någon har kanske lust att göra jobbet, nu ;-)? 
Det såg inte ut som om besökarna kände sig direkt manade...;-)och under kommande veckan fick jag ju kontakt med Yaser (Se Del 1).
                            Ett par timmar efter att Yaser hade börjat jobbet med parterrerna ringer telefonen åter. Vilken tur att jag svarade. Dethänder nämligen att jag struntar i att svara på okända nummer - är helt enkelt trött på försäljare och "tiggare", även om jag inser att de gör bara sina jobb. 
Som tur var svarade jag. Det var Janette, en av de sju besökarna veckan innan från koloniområdet, som var på besök hos mig. Hon frågade om hon fick komma "om en timme,halvtimme" med sin väninna som kommit på besök från Stockholm. "Vi kan klippa dina häckar också om jag bara får komma ...". Jag blev rätt tagen. Så klart fick de komma - herreje så smickrande - men, som sagt - häckarna var det andra som höll på med.
Då utbrister hon: - Vi kan hjälpa dig med något annat i trädgården. ??!! Sånt händer bara inte!!! Inte hos mig i varje fall, trodde jag.
                            När Jeanette och Pia hade gått sin runda  hjälpte de mig att gräva upp en stor julrosplanta och ett par hostor. Alla som har en väletablerad julros vet att rötterna är riktig "elaka" och svåra att få upp. De fick ta med sig julrosen och en stor Hosta-planta. Kan dock inte förlåta mig att jag glömde ta kort - som vanligt. Jag går så in i "nuet" att jag glömmer kameran. Hoppas att jag får träffa dem fler gånger...med kameran.
                             Visst hade jag änglabesök som gav mig extra energi. Den kändes både i kropp och själ och resten av  häckarna ansade jag av bara farten.  Till saken hör att jag fick låna Yasers häcksax - en mycket bättre för mig än de vi har själva...


                                                 Nyklippta, låga buxbomshäckar

Jag blev så förtjust i häcksaxen som jag fick låna att gick och köpte en likadan till mig. Räcker till mina låga buxbomshäckar. Lätt och behändig och rolig att arbeta med. 

3 kommentarer:

  1. Hej Anja!
    Låter härligt med ditt besök av hjälpsamma gäster. Tror nog att man kan få hjälp om man vågar fråga.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. En lätt och bra häcksax är guld värd. jag är väldigt noga med vikten på saker nuförtiden. Annars orkar jag inte använda dem. Vilka fina trädgårdskompisar du har hittat. Kolonin ligger ju nära också, så det kanske kan upprepas.
    Ha det fint
    Helene

    SvaraRadera
  3. Det finns hopp för både trädgården och mänskligheten!

    SvaraRadera