onsdag 24 juli 2019




                            💗💗💗

        Trädgårdshjälp
            Del 1

En händelserik dag drabbade mig i måndags, kan man lugnt säga.
Första telefonsamtalet,förmiddagen:
 -Hej Anja! Det är Yaser. Är du hemma nu? Kan vi komma och klippa dina buxbomshäckar och laga den där bågen idag? 
Hade haft kontakt med honom några dagar innan.
Till saken hör att häckarna var vanskötta sedan förra sommarens hetta. Jag hann inte klippa mer än en av dem då innan torkan och hettan slog till. Och jag har inte haft fysiken för de låga häckarna i år...så att de blev inte klippta före midsommar, så som brukligt...
Nu har även maken insett att ibland kan man ta hjälp för att underlätta tillvaron...;-)

Presentation av Yaser För Trädgård
Så kommer två trevliga, unga män och gör jobbet! Snabbt och snyggt. Det som berörde mig särskilt, var deras "respektfulla hållning"- hittar inte något annat sätt att beskriva deras "arbetsmoral". De klippte inte bara häckarna utan städade efter sig och lade allt i en skottkärra. Då hade jag ändå talat om att jag tar hand om klippet...
Man ska göra reklam för bra folk. Yaser är inte "bara" duktig på att klippa häckar mm, utan han är även arborist! Jag är så glad att ha fått lära honom! Och, det är inte bara jag som tycker att han är duktig. På Offerta.se får han idel lovord. Yaser jobbar för det mesta ensam, men har ibland hjälp av en brorson, som i måndags.
Han är prisvärd, snabb, noggrann, respektfull, och super-
supertrevlig! 
Så här bra kan en måndag börja...fortsättningen följer i Del 2!


Tack Yaser! Jag är mycket tacksam! Detta ökar mina chanser att kunna bo kvar.💗

                        Ha en fin dag!
               Tack för titten
                             Anja
ps
Jag fick låna Yasers häcksax för att klippa ett par häckar som jag kan klara av själv  -- med en bra häcksax :-)
        ds
                       Jag länkar till TrädgårdsFägring, bloggportalen för trädgårdsbloggare

11 kommentarer:

  1. Härligt Anja! Det kan finnas en osynlig, mera känslomässig gräns till att ta hjälp vare sig det är med trädgård eller något annat t.ex. städning.
    Men när man väl insett vilka fördelar det är och man passerat det mentala motståndet då undrar man varför man inte gjort det tidigare.
    Sedan är det väl inte alltid lätt att hitta folk som tar sin uppgift på allvar men dessa pärlor är värda all god reklam!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Gunilla!
      Själv har jag inga problem med extern hjälp, men maken är svårflörtad...Här är det "heta strider" som jag får föra med en oxe ;-). Men, jag vann ju ;-), trots att jag är en klen stenbocken ;-).
      Jag tror att jag funnit mina "pärlor" även när det gäller trädgården. Snart ska selkovan ansas och jobbet går naturligtvis till Yaser.
      Nu har jag en bra vårdcentral, ett bra gym., en bra tandläkare och bra trädgårdshjälp:-)! Voilá!

      Radera
  2. Härligt Anja och kul att du hittat så duktiga personer att anförtro ett så viktigt arbete åt. Snyggt blev det och det är något speciellt med rena linjer som ram i trädgården.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just dessa kräver noggrannhet. Ja, jag gillar kontrasterna mellan det lite vilda kontra det strama.

      Radera
  3. Åh, en sån bra och trevlig hjälpare skulle vi också behöva nu när man blir helt slut så fort man gör nåt! Dina buxbom blev jättesnygga!! Idag t.ex. skulle jag försöka mig på att ta bort lite ogräs i den helt igenväxta poolrabatten. Rolle gjorde ett ganska bra försök igår och i förrgår och fick väl bort först 1 x 0,5 m ordentligt samt 2 x 0,5 m halvbra. Men...problemet är att när vi gjorde den stora rabatten la vi markduk först och sen massor med täckbark - något jag aldrig ska göra igen! Nu växer ogräset och den invasiva bambun rätt upp genom markduken och allt är omöjligt att få upp. Jag fixade ungefär 1 x 0,5 m idag och är nu helst slut. Ska se om vi kan hyra en sån där lite grävare som man står brevid och styr. Rabatten är nämligen STOR!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, är mycket glad att ha fått tag i honom - även med tanke på mitt stora träd, japansk zelkova, som endast en arborist kan tukta.
      Låter väldigt jobbigt med markduk och ogräset.Lycka till med grävaren!

      Radera
  4. Hej Anja!
    Vad bra att du hittade duktiga hantverkare, och resultatet blev fint.
    Ha det bra/ Marika

    SvaraRadera
  5. Vad bra att du har möjlighet att ta hjälp. Det kan bli väldigt stressigt och övermäktigt annars. Och ett så bra tips på person.
    Ha det fint
    Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte visste jag, när jag gjorde dessa fyrkanter, att de skulle bli smått övermäktiga att sköta en dag...
      Yasers måtto är "Inga problem" ;-)

      Radera
  6. Perfekt lösning och att möta duktiga, kunniga och respektfulla människor är en ynnest. Har en bekant i rhododendronsällskapet hennes företag möjliggör för så många att kunna bo kvar i hus och trädgård de älskar.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera