fredag 23 augusti 2019



                                           
                                        Förtvivlan!

Bränderna i Amazonas har blivit så omfattande att São Paulo mörklades av rök mitt under ljusa dagen. Forskare menar att eldsvådorna, i vad som kallas för jordens lungor, är orsakade av skövling – och Frankrikes president Emmanuel Macron kallar det för en internationell kris. Brasiliens president Jair Bolsonaro skyller på miljöorganisationer. Samtidigt fortsätter milsvida skogsbränder att härja även i Sibirien. /Sv, Dagbladet 2019-08-23

      Har inget övrigt att tillägga
     Klicka på bilden...hur svårt kan det vara?!
                              Skriv under!
               

Tack, för att Du bryr dig!
Anja

5 kommentarer:

  1. Tänkte på det igår när jag tittade på nyheterna... Konflikten som kommer bli mellan enskilda länders intressen och klotets globala behov. Och hur äganderätt i vissa fall suboptimerar. Och hur frustrerande när ett land kan blockera en positiv utveckling...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Hej Anja!

    Situationen eskalerar med världsledare som struntar i vetenskap och enbart ser till sitt eget lilla ideologiska intresse. Jag har verkligen inte trott att jag skulle få uppleva detta under min livstid och så denna svans av påhejare som är så aktiva på sociala medier.
    En värld där faktaresistens brer ut sig och människan har blivit sin egen fiende.
    Vår planet bryr sig inte ett dugg om våra plånböckers innehåll men däremot reagerar den på ökade koldioxidutsläpp och för varje art som går under pga vårt leverne gör vår tillvaro här på jorden svårare.
    Många människor gör ett enormt arbete med att försöka rädda hotade arter därför att man förstått hur viktigt det är men kan inte göra något åt enskilda makthavare med en ideologisk kompass som drivs av andra saker än omsorg om människor och natur. Tyvärr är dessa människofientliga individer valda i ett demokratiskt system. Hur sorgligt är inte det?

    Du borde ha fått minst 5O kommentarer på detta inlägg, hittills är vi två. Vad säger det om sakernas tillstånd?

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Gunilla! "Vad säger det om sakernas tillstånd"?
      Jag har bloggat länge. Har märkt för det första att ju mindre text, desto populärare inlägg. Om jag dessutom publicerar något som jag anser som viktigt - ja, du ser...
      Jag tror jag ger upp.
      Tack för din kommentar och ditt engagemang.

      Radera
    2. ps
      Det är ju inte mig man ska "gilla" och lämna kommentarer till utan att skriva under! Men, icke. När jag tittar på underskrifterna som rullar på hela tiden är Sverige ett absolut undantag på två timmar en underskrift. Polen, Tyskland, Frankrike levererar...
      ds

      Radera
  3. Om bränderna i Amazonas har de pratat om även på BBC här i Wales, men visst inget om Sibirien. Normalt får vi inte många nyheter från utlandet, om det inte gäller forna kolonier.
    Hemskt med dessa bränder!

    SvaraRadera