fredag 16 augusti 2019




                                   Doftträdgården
   Japansk konvaljbuske/träd
            Det är minst sagt en upplevelse utöver det vanliga, att se ett träd som aldrig blommat tidigare - nu ha en fantastisk blomsterskrud. Det är mitt vackra japanska konvaljträd
Clethra barbinervis, som efter mer än ett decennium nu äntligen visar vad det går för när det gäller blomningen. Blomklasarna är ca 15 cm långa och hela trädet är täckt av dem. (Är du intresserad av mer fakta - ta och klicka på länken)Hos oss lär den inte bli mer än ca tre meter hög, vilket den har uppnått hos mig.
Helt plötsligt inser jag att detta träd (buske från början)fått ytterligare en attraktiv dimension för mig. Från lite anonym statist till en stjärna, även om höstfärgerna har lyft den  vissa höstar. Verkar nästan som om detta träd skulle ha allt! 
Stammen, barken. De sirliga, tunna grenarna bärs av uppåtriktade kraftiga grenar med blomningen. Höstfärgen och sist men inte minst: Doften. Den sistnämnda kan vara både plus och minus. Doftkänsliga personer ska kanske undvara den, medan vi andra ser att doften är även insktsdragande. 
Japansk konvaljbuske (mitt ex. är uppstammat alltså till träd)härstammar, så som namnet antyder från Japan, bland annat. Där  är den en relativt vanlig buske/träd. Den föredrar något lågt pH ungefär som rododendron och vill ha skyddat läge med sol eller halvsoligt. På sina hemtrakter växer den på soliga, öppna skogsmarker och åsar. 
Härdigheten hos oss är generellt till zon 3, men som alltid - hittar man bara ett skyddat, väldränerat men fukthållande jord kan den klara högre zoner.
Bladen får en mörkgrön ton på sommaren om den inte störs av för alkalisk jord. 
Jag vet inte orsaken till varför den inte har blommat tidigare. Men, jag tror att förra sommarens sol och värme satt igång blomanlagen för årets generösa blomning. Kanske föredrar mitt lilla japanska träd soligt och varmt här hos oss för att vilja blomma. Eller vill den uppnå en viss ålder? 
Mitt ex. växer vid dammkanten och i skydd av en avenbokshäck.

                    Vilken bedårande liten blomma.

Kanske skulle detta kunna kallas för klaselikt knippe av blommor. Ca 15 cm långa.

Barken är sammetslen, flagande, i grå och rosa/ljusbruna toner.
Bilden är från 2018, en solig höstdag.

Höstskrud från 2018


Redan i mitten av augusti...suck!
Ha en go' vecka!
Anja

Se fler inlägg av trädgårdsbloggare i TrädgårdsFägring.

8 kommentarer:

  1. Å så mycket ha-begär du väcker Anja :) Jag har bara en liten konvaljbuske och den är fin i sig men det här trädet lät fantastiskt. Tack för tipset!

    Ha en fin vecka! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha du den rosa, C. alnifolia? Jag har den också. Snart slår blomningen ut. Hos mig är den bara en rätt låg buske, men jag tycker mycket om den när den blommar.

      Radera
  2. Så vacker!
    Har ingen själv, men har sett den i andra trädgårdar, utan att veta namnet, men det vet jag nu.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Hei Anja.
    Vakker konvallbusk. Skjønner at vi må flytte vår...Den står i full sol, skrinn jord, og svært utsatt for vind. Den har greid seg, men ser ikke særlig frodig ut:-(
    Godt man stadig lærer.
    Ha en fin helg/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jordens pH är viktigt= som för rododendron. Men, ni har så mycket vackert i er trädgården och det mesta har nog ni lyckats väldigt väl med.

      Radera
  4. Hej Anja!
    En helt ny bekantskap för mig, låter spännande och riktigt vacker.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera