onsdag 20 november 2019




                                Jag, en novemberkramare

En kravlös vilomånad då jag  unnar mig lata dagar. Då själen kommer ikapp - i bästa fall och inomhusstädning i maklig tempo känns som en behaglig lyx...
Ute hänger en del blad envist fast i grenarna och november har varit hos oss en mild månad med väldigt mycket regn. 
Bergets små invånare tynar bort. Vårt nya klimat med supertorra somrar och milda, regninga "höstvintrar" är främmande för dem ...Värre är att många arter kommer inom överskådlig tid att förlora sina växtmiljöer på grund av klotets temperaturhöjning.
För mig, helt nytt är att en trädgårdsaurikel och en en broklewisia blommar för fullt tredje eller om det var till och med en fjärde gång. Tog in dem för kanske 10 dagar sedan när de knoppades ute och har nu slagit ut. Stjälkarna är förstås för höga men blomningen är det ingen större fel på. Lite sommarstämning så här före advent är inte helt fel.
Jag kan kosta på mig att vara novemberkramare för att ingen förväntar sig på måndagmorgon att jag anländer till jobbet pigg, fräsch och rättvis. För alla som däremot måste det är mörkret förstås en svår tid. Men,om lite drygt en månad har ljuset åter vunnit över mörkret! 




                          Ha det gott!
                             Anja
           Länkar till TrädgårdsFägring!

4 kommentarer:

  1. Hej Anja, så roligt att höra ifrån dig. Försökte kommentera på ditt förra inlägg om olivträden men det gick inte. Men här går det!

    Jättevackra bilder! Att bjudas på så fager blomning i november är ju helt otroligt. Jag hörde igår att november har varit ovanligt solfattigt i hela Sverige. Och det kan jag skriva under på som har varit ute i regn och rusk och promenerat. Men igår var det i varje fall en sällsynt dag för solen visade sig några timmar.

    Och så lite om olivträd. Jag har ett gammalt som var bedrövligt. Hade tänkt slänga det för ett par år sedan men det var ett tag tills vi skulle åka till återvinningen så jag lät det stå och klippte in varenda gren. Det blev i princip bara stammen kvar med lite grenstumpar. Ställde det på altanen och glömde bort det. Och då började det hända saker. Det sköt mängder med skott och bildade nya grenar och idag är det ett pampigt träd med tät rund krona. Jag klipper det ofta för att det ska behålla tätheten och grenarna ska bli kraftiga. Nu ser det ut som dom där man brukar se på trädgårdsmässor ... fast finare ... tycker jag så klart :)

    Ha det gott!
    Anita

    SvaraRadera
  2. Härliga reflektioner! Som alltid!! Och vackra bilder av vackra växter... förstås!!!

    SvaraRadera
  3. Underbara bilder av de som blommar hos dig :) Och jag ler när jag läser om ditt novemberkramande. Känner på pricken igen mig i att det är helt ok när jag inte måste hämtao och lämna på dagis och däremellan vara på jobbet. Numera är november en skön månad.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Låter skönt att få koppla av och bara njuta av ledigheten. Det är vad som behövs. Kör själv med samma taktik.
    Ta det lugnt och ha det skönt!

    SvaraRadera