onsdag 11 november 2020

Bevattning av prydnadsväxter inne

                                                   


 

            Ta hand om krukväxterna inne

Visst känns det härligt att än så länge ha sluppit kylan i denna mörka, tunga tid. Livet känns lite som om man befann sig mitt rysk rouletteduell varje gång man måste ut bland folk...

Men, man har inga vettiga val. Det är till att acceptera och gilla läget. I lugn och ro tar jag dagligen kortare arbetspass ute. Får se om jag får till det i  år att även gräva upp ett bestånd av blå bolltistel, Echinops bannaticus. En fantastisk fjärilsmagnet som med sina blå bollar lyfter en rabatt, men bladen blir fort anskrämliga. Blomningen är relativt kort också. Nä. Får hitta ett bättre ställe där bladen bäddas i övrig grönska.

Men, dygnet har ju som bekant 24 timmar och det blir mycket tid över att grubbla över sakernas tillstånd om man inte har annat som upptar tankarna. En "inomhusträdgård" är verkligen en fantastisk sysselsättning, särskilt nu när ens rörelsefrihet är begränsad utanför den egna reviren. Man har alltid någon växt att pyssla om. Grönskan inomhus tillför liv och skönhet i rummet och man blir ju så himla glad av välmående plantor med eller utan blommor. Dessutom, som alla vet - många växter rensar luften från skadliga ämnen.

Bevattningen tycker många är en svår balansgång med inomhusväxter. Det kanske vanligaste sättet att vattna är med en vattenkanna över rotklumpen. Visst fungerar den ibland, men att jämt och ständigt göra så bildas luftbubblor intill rötterna, vilka blir till ett perfekt tillhåll för  sorgmyggor till exempel. Själva insekten är ofarlig, men otrevlig att ha flygande omkring. Värre är att om myggan trivs lägger den ägg som blir till glupska larver som livnär sig på plantans rötter. 

Min metod har fungerat bra i många år. Rötterna får lagom med fukt och har en optimal näringsupptagning utan luftfickor. Jag slipper både uttorkning av plantor och den ännu värre fienden: överbevattningen. 

Jag gör så här:

Har två 10-liters hinkar. En med svagt gödslat vatten och den andra utan vatten med ett galler över. Med svagt gödslat menar jag några droppar flytande näring i tio liter vatten. Tar den näringen jag har hemma - är inte noga med sorten. Jag doppar krukan i vattenhinken tills det slutat att bubbla. Ställer sedan krukan för avrinning på gallret över den tomma hinken. Innan jag ställer växten tillbaka i sin ytterkruka ser jag till att det inte droppar något vatten från den bevattnade krukan. Det får inte bli en vattenpöl i ytterkrukans botten.På detta sätt blir växterna aldrig överbevattnade. Dessutom kollar jag innan bevattning att jorden känns torr. Känns den fuktig hoppar jag över bevattning för just den krukan. Det här kan tyckas tidskrävande,  men i gengäld får jag glada, friska plantor utan glupska sorgmygglarver. Dessutom får jag järnkoll på all slags ohyra eftersom jag tar en översyn på varje växt minst en gång i veckan. 

          Två glada, emaljerade aluminiumhinkar från Ikea

Australisk pelargon, Pelargonium australe, en storfavorit hos mig, blommar än på fönsterbrädan. Har precis fått hemskickat av en trädgårdsvän den rosa formen.

Cyclamen  persicum (Minimate - Serien). Har den något svenskt namn? Själv kallar jag den här bara för minihöstcyklamen. Har några plantor utomhus, men råkade rensa för hårdhänt och det lossnade ett par rosetter som jag har lagt i vatten. De har stått väldigt länge nu utan att vissna. Kanske blir det rötter så småningom?


Mina fönsterbrädor är nästan överfulla av växter, så att plats för nya har jag knappast - trodde jag tills jag insåg att det finns miniväxter...typ..Höstglöd på hösten våreld på våren, Kalanchoë Blossfeldiana-Gruppen, finns i ett antal olika sorter från enkla blommor till dubbla. Blomstorleken varierar också. En mycket anspråkslös och trevlig miniatyr som de flesta av oss haft. Men som en vanlig, rejäl krukväxt gillar jag den inte. 


Måste bara visa närbild på den här gamla, lilla postern från tidig 1940-tal.

 Ta hand om Er och krukväxterna - tja, och var god även mot katten!

Länkar som vanligt till TrädgårdsFägring 

Anja

ps
Det har tagit dagar för mig att få till detta inlägg. Det har krånglat hela tiden med det ena eller det andra. Är jag ensam om detta?
ds
                                    

4 kommentarer:

  1. Hej Anja!
    Gillar bolltisteln, den blå håller sig p sin kant, medan den vita lätt tar över. Så jag rensar bort den emellanåt, men insekterna älskar dem bägge. Jag är inte så duktig med inneväxter, brukar glömma bort dem. Tack för tips. Håller med dig, snön och kylan får gärna vänta. Hoppas nästa år blir bättre för oss alla, med ett vaccin som fungerar så vi kan börja leva igen.
    Sköt om dig Anja!
    Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min tanke är just nu att har man någonsin haft tid för krukväxterna inne så är det väl nu, - åtminstone för oss som inte förvärvsarbetar längre.
      Ja, vi får hoppas på vaccin!
      Sköt om dig också Marika!

      Radera
  2. Bra tips! Krukväxterna som jag flyttade med mig hatade mitt tillfälliga boende så tyvärr har nästan alla dött. Men jag kommer definitivt skaffa fler så småningom.

    Ta hand om dig! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om jag inte tror att mitt bevattningstips är okänd så tänkte jag att den kan vara på sin plats nu, när tiden för inomhusväxter är aktuell för många. Samtidigt är det lite trist om krukväxterna blir bara en slit-och slängvara,kan jag tycka. Men, flytt är inte det optimala för inomhusväxter...;-) Lycka till med nya plantor:-)!

      Radera