söndag 1 november 2020

Färggrann oktober

                      


                               Vacker och mild höst

med mycket regn men också många soliga dagar. 

Trädgården intar viloläge även om en del blommor lyser vackrare än någonsin. Men, framförallt är det inomhus"trädgården" som ger sysselsättning. 

Har sparat några pelargoner som får stå i vardagsrumsfönster under benjaminfikus, med extra belysning. Benjaminfikusen har jag haft i 51 år. Lite roligt faktiskt. I den har en av mina katter klättrat i och lekt puma och en annan tog krukan för kattoa...för länge sedan, när jag bodde på tredje våningen i hyreshus.

Betydligt yngre fredskalla har hunnit bli stor på ett par- tre år  och blommar flitigt. Något udda mossplantering med miniväxter, som överlevt från förra julen, har fått tillskott av en liten brudorkidé, och 70 -åriga, gamla Mikkikatt i guttaperka, passar fint in i mossan, bland de små växterna. 

Det går att läsa mycket om hydroponisk odling, bl.a. har Farbro Grön gjord sig känd som riktig proffs i ämnet. Själv provar jag detta odlingssätt med två sallatsplantor och en dillplanta, köpta som färdiga plantor från Ica Focus i stadsdelen Gårda i Göteborg. Affären odlar sina kryddor och sallat i växthuset mitt i affären. En riktig sevärdhet. 

Sedan tidigare har jag fransk dragon, rosmarin och timjan planterade i jord, som får också stå under extrabelysningen vid ett stort fönster tillsammans med de vattenodlade plantorna - en lite lyxig ljusramp som jag brukar använda på vårvintern vid uppdragning av årets plantor. Sallatsplantorna har jag placerat i glas med lite näringsvatten i botten, precis så mycket att de yttersta rotdelen når vattnet. Här hoppas jag uppnå en balans mellan ljus, syre och näring. 

Äntligen kom vitlökarna i jorden - 75 klyftor. Jag hoppas på en fantastisk skörd framemot sensommaren 2021.

Försöker fylla min tid med olika sysslor så att jag inte hinner tänka för mycket på Maija. Hennes hjärta var sjukt...

Daggastern är ca 1, 5 m hög och alldeles fullt av blommor.

Sallat och kryddor under växtbelysning. Fransk dragon ser lite risig ut. Hoppas att den gillar den ljusa tillvaron. 

70-åriga Mikki i guttaperga är numera den enda katt jag har...
 
En kär pelargon, som blommar året om på  diksbänksfönstret. Fick den för kanske 10 år sedan av Katarina Holmström.Hon har korsat denna sort. Se gärna hennes fantastiska fotokonst.


"Hemligheten" att lyckas med basilika inomhus om den växer i jord (den går att odla även i vatten), är rätt bevattning och rätt skördemetod. Jag doppar hela jordklumpen i vatten med svag näring. Låter rinna av ordentligt och ställer plantan tillbaka i ytterkrukan. Bladen skall skördas genom att nypa eller klippa toppskotten till nästa bladpar. Den får stå lite svalt, 20 grader hos mig och extra ljus. Har skördat flitigt av denna planta under hela hösten. Jag gör tapenade på svarta oliver och mycket basilika - bl.a.



                          Tänk att en liten katt kan lämna så stort tomrum...

                      Länkar som vanligt till TrädgårdsFägring 

                 Önskar Alla en fin november!
                   Anja                

12 kommentarer:

  1. Kanske liten storlek men stor personlighet? Så skulle det bli om min dotters katt som ärligt talat är ganska sjuk behöver få somna in.

    Härligt med grönt i fönstren och att en del av det är ätbart. Jag har inga fönster att tala om just nu men har samlat ihop en del krukväxter under en riktigt lyxig belysning.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Carina. Har haft katt i så gott om alla mina dagar. Varje katt har sin personlighet och lämnat ett tomrum. Men när det gäller Maija så blir det extra tomt eftersom hon blev min sista katt och att hon var så sjuk utan att jag förstod det. jag som trodde att hon skulle leva några år till. Dessutom hade hon valt just mig som sin människofavorit...
      Visst betyder inomhusgrönska mycket? Nu blev jag nyfiken på din samling växter under lyxig belysning. kanske har du bloggat om den. Ska kolla :-)

      Radera
  2. Tack för fina bilder och tips om basilikan. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, Pia! Roligt att du tittar in och lämnar tydligt spår!

      Radera
  3. Fin Aster som lyser opp! Eneste jeg har tatt inn (fra drivhuset) under ekstralys er basilikum. Nå inspirete du meg til å ordne med mer :)
    Skjønner at du sørger over katten, Det blir så tomt!
    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ju rätt dyrt att köpa nya plantor ofta om man använder den mycket, så som jag gör. Därför tycker jag att det är lönt att satsa lite extra på en planta. Jag har skördat 6-7 gånger 15-20 toppskott till min tapenade och det ser ut som om jag kan skörda fler gånger.
      Ja, min älskade Maijas plats kan ingen ersätta.

      Radera
  4. Ja jag saknar min katt...hon blev nästan 18 år! De sätter sin prägel minsann. Bra tips med den där basilikan som jag aldrig lyckas med :)
    Varm höstkram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min förra katt, Skruttan, blev 19 år.
      Basilika är ju så underbar krydda. Låt den torka mellan bevattningar också - inte kruttorrt, men så att den inte känns fuktig (hoppas du hajar ;-)!)

      Radera
  5. Men Anja! Har din fina Maija gått bort :( Så ledsen jag blir. Men vilket fint liv hon fick tillsammans med dig ... och du med henne.
    Tänk, jag gör precis som du med basilikan och den står sig hur bra som helst ... och länge. Det lät intressant med affären i Göteborg som odlar sina kryddor och sallad i ett växthus i affären. Det tycker jag fler affärer skulle ta efter.

    Ha det så bra nu Anja och en varm tröstekram till dig!
    Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev en riktigt chock. Hade ingen aning att hon hade hjärtsjukdom. Hon var smal och livlig...tills hon mindre eller mer inte orkade röra sig ur fläcken. Allt gick på tre dagar...
      Ja, det är en spännande och trevlig syn med egenodlat mitt i affären. Har aldrig sett basilika med så stora blad och kraftig stam. Kanske borde man skaffa sig en riktigt proffsig hydroponisk odlingkärl att ha även hemma. Men basilikan funkar ju även så här - dock inte hur länge som helst. Så småningom får man ju skaffa ny planta. Jag är en storkonsument av basilika. Tack för kramen...

      Radera
  6. Hej Anja!
    Låter hur trevligt som helst att ha egen grönsaksodling i affären. Din basilika ser välmående ut, lyckas sällan med den. Tråkigt med Maija, förstår att det blir tungt att mista en kär vän.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är helt otroligt vad denna basilikaplanta trivs. Och jag skördar mycket en gång i veckan till min olivtapenade.
      Saknaden efter Maija får nästan hjärtat att brista...

      Radera