Ingen stress?!?
Vad har hänt med mig? Känner ingen stress inför odlingssäsongen trots att mycket är ogjort fortfarande.
Tidigare om åren har jag känt en nästan smått hysterisk stress och oro över att trädgården inte har varit tillräckligt iordninggjord till i mitten av maj eller något speciellt datum.
Nu ger jag blanka fan i det. Jag gör saker i mitt sakta mak (numera). Sitter under "korkeken" och sniffar på blommor och den krispiga vårluften. Njuuuter! Halvfärdigt - men vad gör det när ögonen bara dras till de taggiga bervallmon, blommande Primula eller svävande sockblommor som ser helt perfekta ut i sin miljö.. För att inte tala om vitsippan 'Blue Eyes' som fått en helt underbar rosa skiftning på grund av nattkylan, skulle jag tro. Om jag börjar oroa mig redan nu för trädgårdens helhetsintryck då missar jag alla godbitar som vill bli sedda trots sin litenhet.
Jag är egentligen sån där typ som är väldigt mån om att allt ska vara så fint som möjligt. En lite perfektionisticerad* jäkel som inte tycker om slarv. Men, allteftersom åren går börjar vassa kanter slipas bort och man blir mer tolerant både mot mig själv och andra. Rätt skönt, faktiskt.
Inget ger mig mer i växtvärlden än när jag får stanna upp och betrakta, fundera, dofta och säga till mig själv: Allt detta har jag gjort alldeles själv. Ingen kan ta ifrån mig det oavsett om jag hunnit bli klar med allt städ, pynt och annat som gör trädgården attraktiv i sin helhet....
Kanske har trädgården lärt mig att oroa mig mindre för onödigheter och ta tillvara och se det som är värt att ses...;-)
Förra sommaren hade jag 20 egensådda plantor av denna taggiga bergvallnmo .
Efter en torr och varm försommar dog hälften....;-(
Räddade 10 i källaren under lysrör och svalka. Idag 6 livskraftiga plantor varav två med blomknoppar. Kan inte skryta över en alltför stor odlingskicklighet så att dessa 6 plantor är jag barnsligt förtjust i och mycket rädd om. Har flera olika arter av Meconopsis på G. i såkrukor. Får se om det blir något av dem. Klarar jag några av dem kommer jag nog att skryta istället över min odlingskicklighet - i annat fall håller jag tyst...,-)
Måste försöka rensa bort några som växer helt fel. Andra som inte stör annan vegetation får vara kvar. Lite av min trädgårdsfilosofi: Jag gillar det tuktade och det vilda i ett harmoniskt samspel.
Armenisk majviva - en späd tuffing med fin farina på blad och stjälkar.
Min lilla söta Göteborgsviva 'Johanna' -alltid lika blomvillig
Vitsippa, Anemone nemorosa 'Blue Eyes' i morse...
...och i förrgår.
Blekgul sockblomma
Ha en fin dag!Tack för titten också!


















































