Hur tycker Du att det låter:
" Fakta och inspiration för passionerade odlare"?
Ja, så står det som underrubrik i
Natur & Trädgård,
ett 98-sidigt magasin för trädgårdsfolk. För visst är vi passionerade odlare? Men, även den mest hängivna behöver inspiration. Och att öka sin egen odlingskicklighet med kunskap ökar motivationen för odlingar.
Måste säga att jag är lite eld och lågor över ett magasin som lär mig till exempel om Pulsatillors odlingshemligheter, så som i årets decembernummer. Ser framemot att kunna identifiera dessa efter att ha läst artikeln ,-)!
???
Fältsippa, Pulsatilla prataensis ?
Hoppas att jag får rätsida på dessa av mina backsippor. Det råder en stor förvirring i mitt huvud när det gäller deras namn.
Eller hur man kan odla sin egen kapris och konservera den ?
Få veta allt om koltrasten, denna i mitt tycke skönsjungande "huligan" som demolerar mina torvblock.
Dessa exempel är bara ett axplock av allt man får lära sig.
En fördel, tycker jag också är att den kommer ut med (bara) fyra nummer om året. Helt perfekt. Jag slipper alla dessa enorma tidningshögar med 12-14 nummer per år.
Bokhylleformatet gör den lätt att spara och förvara.
OBS! Detta är inget reklaminlägg utan ren och skär och spontan lovsång över en vettig tidskrift för en kunskaps- inspirationtörstande trädgårdsälskare!
Dessutom undrar jag om inte denna är en av de minst kända trädgårdstidningar? Den går inte att köpa som lösnummer i affärer utan man får prenumerera.
Jag fick sådan lust att berätta om N & T existens efter att affärernas tidningshyllor väller över av kommersiell julpyntande med likartad innehåll. Inget fel i det - härligt med mångfalden - men jag kan bli trött på det i stället för att inspireras.
Tur att vi gillar olika och är olika ;-))!
Om nu någon skulle blivit lite nyfiken så ta en titt på deras hemsida:
Natur &Trädgård
Ett stort plus är de svenska växtnamnen. Hur många kommer ihåg att Hosta heter funkia på svenska?
Ha en bra dag och tack för titten!